evaluare psihologica

     1. Ce este evaluarea psihologică:

   Evaluarea psihologică este un proces complex de investigare a personalității și a sănătății mintale. Evaluarea este efectuată în baza unor principii și reguli specifice. 
 În urma evaluării psihologice se poate stabili psihodiagnosticul bolilor și tulburărilor psihice, a tulburărilor de personalitate, a gradului de discernământ, a personalității, comportamentului și situației emoționale.
   De asemenea, evaluarea psihologică poate stabili nivelul de dezvoltare psihică, coeficientul de dezvoltare (QD) și coeficientul de inteligență (IQ). Psihodiagnosticul are ca scop și identificarea întârzierilor de dezvoltare, de funcționalitate și adaptabilitate a persoanei evaluate.   

    Evaluarea psihologică se face în funcție de solicitările părintelui ( ce dorește să afle în urma evaluării), de vârsta copilului, de diagnosticul acestuia, de gravitatea simptomelor, de comportamentul copilului, descris de părinți, de recomandarea psihologului care face evaluarea, de posibilitățile financiare ale părinților, etc

                                   

2) la CIP Marystef se pot face evaluări psihologice pentru copii și adulți: 
       2.1  Evaluări psihologice pentru copii cu administrarea următoarelor teste:

   – Denver sau Portage pentru copii cu vârsta 0-6 ani, pentru:  
                 – stabilirea nivelului de dezvoltare reală a copilului. ( întârziere globală în dezvoltare, dezvoltare de nivel mediu, dezvoltare peste medie);   
                 – stabilirea coeficientului de dezvoltare (QD);
                 – copii cu vârsta de peste 2 ani care sunt nonverbali sau care spun doar silabe ori cuvinte izolate; 
                 – stabilirea vârstei reale de dezvoltare a copilului. (în cazurile de întârziere în dezvoltare și de dezvoltare peste medie, vârsta reală de dezvoltare este diferită față de vârsta cronologică); 
                 – stabilirea ariilor în care copilul prezintă întârzieri în dezvoltare;
                 – când evaluarea este necesară pentru eliberarea Fișei ,,de evaluare psihologică în vederea încadrării în grad de handicap…(Anexa 8)”. (  În acest caz se eliberează doar fișa, nu și raport de evaluare)

 – ABAS II  (Adaptive Behavior Assessment System) pentru copii cu vârsta 0-18 ani, pentru:
              – copii care au fost diagnosticați cu întârziere în dezvoltare, autism sau TSA;
              – copii care nu au fost diagnosticați, dar prezintă întârziere în dezvoltare și/ sau simptome de inadaptabilitate sau funcționalitate independentă;
              – stabilirea nivelului de funcționalitate și de adaptabilitate al copilului;
              – stabilirea capacității de a trăi independent şi de a se descurca singur acasă, la grădiniță şi în societate;
              – stabilirea vârstei reale de adaptabilitate și funcționalitate independentă;
               –  stabilirea domeniilor în care copilul prezintă deficiențe de adaptabilitate și funcționalitate independentă;
               – reevaluarea copiilor cărora li s-au efectuat anterior o evaluare psihologică complexă;

   – ASRS ( Autism Spectrum Rating Scales) pentru copii cu vârsta 2-18 ani, pentru:

         – copii care au fost diagnosticați cu autism sau TSA;
         – stabilirea prezenței comportamentelor asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA);
           – măsurarea nivelului la care se manifestă comportamentele asociate cu TSA;

   – Cuburile Kohs pentru copii cu vârsta 4-18 ani pentru:

           –  evaluarea aptitudinilor cognitive;
           –  stabilirea valorii vârstei mintale;
          –   stabilirea coeficientului de inteligență -IQ.

   –  Testul Raven pentru copii cu vârsta 6-18 ani  pentru:

                        –  evaluarea inteligenţei copiilor;
                        – cu ajutorul acestui test se stabilește nivelul de dezvoltare a inteligenței. ( sub medie, mediu, peste medie, superior, geniu) fără a se stabili valoric coeficientul de inteligență;

   – ECI 4  pentru copii cu vârsta 3-7 ani  pentru:
                     – evaluarea celor mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii;

                  – evaluează următoarele tulburări:
                        * ADHD;
                          * Tulburarea opoziționismului provocator;
                          * Tulburarea de conduită;
                          * Agresivitate; 
                          *Anxietate de separare;

                          * Anxietate generalizată;
                          * Fobie specifică;
                          * Tulburarea depresivă majoră;
                          * Fobie socială
                          * Tulburări de somn
                          * Tulburări de eliminare
                          * Stres posttraumatic
                          * Tulburări alimentare
                          * Tulburare reactivă de atașament
                         * Tulburări pervazive de dezvoltare (Autism, Asperger)

    ** Pentru o evaluare cât mai corectă se recomandă compararea chestionarului la care au răspuns părinții împreună cu un chestionar la care a răspuns educatoarea de la grădință. 

  

   2.1 Evaluări psihologice pentru adulți pentru: 

   ► testarea inteligentei (IQ sau coeficientul de inteligență) se face cu Cuburile Kohs pentru adulți cu vârsta 18 – 56 ani  și/sau cu testul Raven pentru adulți cu vârsta 18 – 80 ani
   ► stabilirea nivelului de funcționare și adaptabilitate, stabilirea capacității sau incapacității de a trăi independent şi de a se descurca singur acasă şi în societate; stabilirea domeniilor  în care persoana testată prezintă deficiențe de adaptabilitate și de funcționare independentă; pentru persoane cu vârsta 18 -89 de ani, cu testul ABAS II;

   ► testare pentru identificarea tulburărilor din DSM 5 – cu SCID 5 CV;
   ► testare pentru identificarea tulburărilor de personalitate – cu SCID 5 PD;

   3. evaluarea psihologică pentru copii cuprinde:

   – anamneza;
  – interviul cu mama sau cu persoana care are grijă de copil;
  – observaţia directă a comportamentului copilului;
  – testarea efectivă a copilului prin punerea acestuia să exercite sarcini simple;
  – evaluarea modului de efectuare a sarcinilor primite;
  – aplicarea unui test, în cazul evaluării simple. Aplicarea a 2,3 sau 4 teste, în cazul evaluării medii, complexe sau complete;

  – stabilirea psihodiagnosticului;
  – formularea concluziilor și recomandărilor;
  – redactarea raportului psihologic (cu execepția evaluărilor efectuate pentru  eliberarea Anexei 8);
  – comunicarea concluziilor preliminarii ale evaluării;
  – comunicarea raportului psihologic.

4. testarea psihologică a adulților cuprinde:

   – anamneza;
  – interviul cu persoana testată sau cu persoana care are grijă de adultul cu handicap;
  – observaţia directă a comportamentului adultului;
  – aplicarea unui test, în cazul evaluării simple. Aplicarea a 2 sau 3 teste, în cazul evaluării medii sau complexe;
  – stabilirea psihodiagnosticului;
  – redactarea raportului psihologic simplificat;
  –  comunicarea raportului psihologic simplificat.

   * raportul de evaluare este documentul în care sunt menționate rezultatele evaluării, concluziile si recomandările. Acesta se eliberează DOAR pentru informarea părinţilor. În raportul de evaluare se menționează rezultatele testelor aplicate și se stabiliște coeficientului de dezvoltare sau de inteligență a copiilor. De asemenea, se stabilește nivelul de funcționalitate independentă și de adaptabilitate al persoanei evaluate, existența comportamentelor specifice TSA și a nivelului/gradului acestora, în funcție de  tipul evaluării efectuate. Raportul nu are valoare juridică şi nu poate fi folosit ca act oficial pentru procese în instanţă. Raportul de evaluare NU este destinat medicilor și nu se eliberează în vederea stabilirii diagnosticului de către medicii specialiști. Raportul de evaluare se transmite personal părinţilor copiilor evaluați, la sediul Cabinetului sau prin e-mail, ori pe whatsapp, în termen de 5 zile lucrătoare după evaluare.

 

   ** Evaluarea psihologică nu cuprinde consilierea psihologică sau consilierea parentală ulterioară în cadrul căreia părinții pot primi sfaturi și informații extrem de utile. 

   ** Nu se efectuează terapie ABA fără a se efectua cel puțin o evaluare psihologică medie;

pentru programări vă rog să sunați la nr. de telefon 0735.633.011  de luni până sâmbătă între orele 09,00-19,00

mesajele pe e-mail se primesc la adresapsihologsilogoped@gmail.com

*** dacă nu vă răspund la telefon, este posibil să mă aflu într-o ședință sau discuție cu altcineva, și vă rog să îmi scrieți pe whatsapp, sau pe e-mail. Vă rog să menționați pe scurt, numele dumneavoastră și cu ce doriți să vă ajut (nu uitați să îmi lăsați un nr. de telefon pentru a vă putea contacta)

**pentru informații și pregătirea mea profesională în domeniul psihologiei, vă rog să studiați:

https://www.terapieaba-psihologcopiisiadulti.ro/prezentare/

 pentru a viziona  jocurile și activitățile pentru copii și adulți postate pe youtube, accesati:  https://www.youtube.com/@marystef-activitati_copii

  – pagina de facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100066698560088
Scroll to Top